0730274650 erik@erikjaraker.se

Fortbildningsresa till Silicon Valley

Silicon Valley is a mindset, not a location.

Jakarandorna blommar lila i Palo Alto. Det är en behaglig småstadslunk och inte särskilt mycket trafik på de breda gatorna. Staden ligger 54 kilometer söder om San Fancisco och har fått sitt namn från de stora Sequoiaträden i området, Palo Alto betyder hög påle på spanska. Någon har sagt att San Francisco med omnejd är dagens Rom och dess påverkan på resten av världen kan inte underskattas. Det är ett teknologiskt, akademisk och ekonomiskt centrum. Av de världens 20 största techföretag finns 11 i Silicon Valley och inte mindre än 27 nobelpristagare arbetar på Stanford och Berkeley idag. För mig som brinner för skolans digitalisering är det intressant att se hur detta högteknologiska epicentrum influerar utbildningsväsendet i området.

 

Vi är fyra vinnare av resan som ordnats av Auranest och Lärarnas Riksförbund. Yvonne, Erik och undertecknad är lärare, Åsa är blivande studie- och yrkesvägledare, från Auranest är det VD Philip och Marknadschef Gustaf och från LR är det Emelie som är kommunikatör. Vi bor i ett hus i Palo Alto med magnifik utsikt över East bay. Vi som vunnit resan är alla medlemmar i LR vilka samarbetar med Auranest. Auranest är en site som skapar och uppdaterar automatiskt användarkonton på alla relevanta jobbsöksidor på internet. De har kontor i Lund och San Francisco. Auranests kontakter i området öppnar många dörrar och programmet är digert. En delegation från den svenska regeringen är i Californien samtidigt och har på flera punkter samma schema.

Vi inleder med att se Alta Vista School och det är svaret på frågan jag bär med mig. Skolan är ett resultat av techindustrin, den har grundats av bland andra utvecklare på Twitter och i föräldrakommitén sitter många som arbetar med tech. Det är en progressiv lärmiljö med fokus på matematik, NO och teknologi. De har ca 200 elever, 16 elever/klass med två lärarsystem. Andan är kreativ, innovativ och inriktad på att göra, misslyckas, ompröva och lära sig av misstagen. Väggarna är fulla av alster som eleverna skapat och vi ser flera av de årliga Rube Goldberg projekten. Där eleverna skall uppfinna något som skall lösa ett specifikt problem i flera steg. Både elever och personal arbetar i Google Apps For Education och eleverna har programmering på schemat. Skolan är inte för alla, det är strikt intag och avgiften är hög. Eftersom det är en privat skola tycks den vara befriad från mycket byråkrati vilket underlättar för denna typ av verksamhet. Det jag tycker var mest inspirerande var den kreativa och lekfulla andan i verksamheten som också är en spegling av omgivningen.

Efter lunch på Hawk hill med utsikt över Golden Gate besöker vi en startupkonferens med Silicon Vikings.  Temat var Decoding Silicon Valley med Michelle E. Messina, Jonathan C. Baer som skrivit en bok med samma namn. Det handlar om de sociala koder, att nätverka, pitcha sin idé och oskrivna regler. De menar att under ytan av den öppna pay it forward attidtyden som finns i trakten är det viktigt att ge tillbaka och visa reciprocitet. Det räcker inte att bara ta kontakt på LinkedIn eller följa någon på twitter, tempot är högt så mejl bör vara korta och besvaras snabbt. När det kommer till att pitcha är det viktigt att har en bra historia, inte bara om hur idén presenteras. Det finns bara en väg till framgång och det är att arbeta hårt. Det finns ingen färdigt framgångsrecept. “Silicon Valley don’t have exampels to look to. We make it up as we go.”

Dagen därpå bar det av till University of California, Berkeley där vi fick en rundvandring runt ett lummigt och kuperat campus. Berkeley som public university är rankat högst i USA och världen. Universitetet har över 37000 studenter och det har fostrats många nobelpristagare här, på vissa parkeringar står det till och med att de är reserverade för nobelpristagare. Berkeley kan stoltsera med många akademiska bragder och upptäckter som The free speech movement, botemedel mot malaria, våtdräkten och mycket kunskap kring jordbävningar och geovetenskap för att nämna några. Det finns även en entreprenöriel anda och man har en egen metod BMoE, Berkeley Method of Entrepeneruship.

Vid middagstid beger vi oss till Mountain View där Google har sitt huvudkontor, Googleplex. Vi råkade gå till fel byggnad och inom en minut frågade en vakt “Are you googlers?”. Sedan blev vi snabbt avvisade. När vi hittat rätt blev vi mottagna av James Leonard på Google for Education och han visade oss runt några olika kontorsbyggnader. Där fanns matsalar, träningslokaler, kaffemaskiner och till och med pooler, allt för de anställda att använda. I ett konferensrum går han sedan igenom Google Apps For Education(GAFE) som idag har 60mijoner användare. För mig som utbildar andra lärare i GAFE var det mycket intressant att höra om alla de senaste och kommande uppdateringarna. Detta kommer jag skriva mer om i ett separat inlägg. På kvällen åt vi middag hemma i Woodside med David Nordfors som är CEO på Innovation for jobs och han delade med sig av sina tankar om framtidens arbetsmarknad.

På femtiotalet skrev John Steinbeck En underbar torsdag, en titel som passar vår följande dag vilken inleddes vid Nordic Innovation House i Palo Alto. Det är en samlingsplats för nordiska startups. Vi blir mottagna av Anne Lidgaard som bjudit in till samtal och hel skara svenskar från olika brancher närvarade. Aida Hadzialic, Gymnasie- och Kunskapslyftsminister var där med sin delegation, Ronald Bernette från KTH samt Ebba Blitz och några andra svenskar med koppling till Silicon Valley. Dialogen rörde atmosfären i dalen, innovation, svenska startups, skolans framtid etc. Någon säger att svenska företag är inte vill bli för stora utan att det finns ett glastak vid femtio anställda. Samtidig finns flera svenska unicorns som visar vägen ungefär som Björn Borg gjorde i tennisen på 70- och 80-talet. Alla närvarande delade generöst sina tankar och erfarenheter och det blev ett synnerligen intressant samtal med många olika perspektiv. Efter mötet tar vi highway 101 in till centrala San Francisco. 

Runway är en inkubator som ligger i samma byggnad som Twitter och på fasaden till huset breder twitters logotyp ut sig. En inkubator är en organsiation med syfte att främja och underlätta nystartade företags väg mot tillväxt och lönsamhet. Där erbjuds affärsrådgivning, nätverk men även fysiska lokaler. I de öppna lokalerna sitter en rad företag till exempel Duolingo och Nearpod.

Fredagen inleds med att besöka United Educators of San Francisco. Kontoret ligger på andra våningen och har inte samma polish som startupföretagens kontor. Vi blir väldigt väl mottagna av Lita Blanc som är ordförande, Susan Solomon, vice ordförande samt Michelle Cernuto. De berättar att fastighetspriserna har stigit så mycket att 30% av lärarna bor utanför San Francisco och pendlar. Jag frågar om skolans digitalisering och de berättar att den inte kommit så långt i public schools. Det finns få ITpedagoger och det var först i år som alla lärare fick en egen laptop. De berättar att de har haft standardized tests digitalt men att det var en det blev problem på många skolor då nätverket inte fungerade.

På eftermiddagen åkte vi tillbaka till Palo Alto och Stanford University. Stanford som är ett av de mest prestigefulla universiteten i världen och tillskillnad från Berkeley ett privat universitet med knappt 16000 studenter. Vi guidas av Marisa C McCarthy runt campus där stenhusen är uppförda i spansk stil. Vi besöker olika institutioner och den som gör störst intryck är D.school. Det är det tvärvetenskapliga navet för innovatörer på Stanford där de försöker lösa världens komplexa problem på ett kreativt och empatiskt sätt. Design och innovation är i centrum av de sfärerna, teknologi, ekonomi och humanism. Vi blir mottagna av svenske designern och läraren Erik Olesund och vi kunde inte låta bli att le när jag(Erik) och Erik hälsade på Erik. Vi får bland annat höra om skolprojekt med idéer från D.shool som heter Retool school och Shadowastudent. Shadowastudent är en utmaning för rektorer där de under en dag skuggar en elev och på så sätt få en ökad insikt om elevernas vardag. Jag tycker det är en utmaning svenska skolledare borde anta, mer om detta i längre fram.

Silicon Valleys framgångsrecept sägs vara den öppna kreativa andan och universitetens  närhet till tekninkföretagen i området. Utvecklingen går med en rasande fart och det händer otroligt mycket. Tempot är högt, konkurrensen är benhård och folk arbetar. Under veckan träffar vi olika människor och det slår mig hur kunniga och drivna många är, det är inspirerande. Alla var dessutom vänliga, öppna och prestigelösa. Om jag ska punkta ner vad jag tar med mig hem är det detta:

 

  • Var kreativ
  • Våga försöka
  • Våga misslyckas
  • Nätverka mer
  • Läs och fortsätt lära (fortbildning)

 

Detta sammanfattar i stora drag vår glimrande vecka i Californien och jag är väldigt tacksam för alla möten, besök och lärdomar. Längre fram kommer jag att skriva mer detaljerat om exempelvis Google, Alta Vista school och D.School. När detta inlägga publiceras har troligtvis jakarandornas lila blommor fallit till marken i Palo Alto och här hemma är det högsommar och tid för ett bad i Mälaren.